87 428 90 60  
sekretariat@sp7.gizycko.pl

ul.Wodociągowa 8
11-500 Giżycko


Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /templates/dd_speedtruck_109/functions.php on line 201

autyzm1Po co niebieski strój, wstążeczki, kotyliony itd. w kwietniu?
Otóż po to, by za pomocą niebieskiego koloru powiedzieć "Jesteśmy z Wami. A Wy bądźcie z nami". W ten sposób chcemy pokazać solidarność z osobami ze spektrum autyzmu oraz ich rodzinami.
Jak zbudować taką wspólnotę?
Od dziś do 11. kwietnia wykonajcie zdjęcie w niebieskim stroju, niebieskim makijażu, niebieskim otoczeniu. Następnie opublikujcie swoje zdjęcie w komentarzu pod tym postem. W komentarzu wpiszcie też swoje imię i nazwisko oraz klasę.
UWAGA!
Bijemy zeszłoroczny rekord!
W ramach akcji "Niebiescy dla autyzmu" w poprzednim roku nadesłaliście 30 zdjęć. Jeśli w tym roku pobijemy ten rekord, każde zdjęcie zostanie nagrodzone upominkiem. Dodatkowo klasa, która opublikuje najwięcej zdjęć otrzyma nagrodę specjalną.
P.S. Każde zdjęcie może być opublikowane tylko raz.

Z niecierpliwością czekamy na Wasze zdjęcia!
Magda Kazik - Szpilewicz
Monika Ciołek

swieta kartkagifDrodzy Rodzice i Przyjaciele naszej szkoły

Niech te „kochane, upragnione święta pachnące hiacyntami i wróżące już wiosnę”

owioną Was swym czarem i radością. Niech przyniosą Wam nadzieję i otuchę.

Niech chwile spędzone w gronie najbliższych staną się źródłem mocy i pozwolą

przezwyciężyć wszystkie trudności, a życie niech w końcu zatriumfuje nad śmiercią!

Alleluja!

Dyrekcja i cała społeczność szkolna.

Rafał Wawrzos 2aKonkurs "Kulturalne obycie ułatwia życie" dobiegł końca. Dziękujemy wszystkim, którzy zaangażowali się w szkolną akcję dotyczącą znajomości dobrych manier. Niezwykle trudno było wyłonić zwycięzcę, ponieważ wszystkie prace były ciekawe. Pokazaliście, że posiadacie wiedzę na temat kultury m.in. w miejscach publicznych, szkole, wszelkich instytucjach oraz tak ważnej w dzisiejszych czasach kultury słowa. Oto zwycięzcy:

W klasach 1-3:
1 miejsce: Wiktoria Bełbot 3c ,Dorota Metka 3b, Rafał Wawrzos 2a
2 miejsce: Gabriela Oryńczak 3a oraz Michał Pestka 2a
3 miejsce: Martyna Szumska 3a oraz Malwina Ambroch 2a
wyróżnienie: Wiktoria Ostrowska 2a oraz Michał Krajza 2d

Klasy 4-6:
1 miejsce: Aleksander Kozłowski 4a
2 miejsce: Patryk Wojewnik 5b
3 miejsce: Jan Pośnik 4d

Klasy 7-8:
1 miejsce: Aleksandra Dyduch, Amelia Kubach. Izabela Boć (zespołowa praca uczennic z 7b)

Serdecznie gratulujemy zwycięzcom !!!galeria
Szkoła Dobrego Wychowania

aUczniowie z klas trzecich wykonywali na zajęciach komputerowych kartkę wielkanocną w programie Paint. Najciekawsze prace zostały wybrane przez wychowawców klas i przesłane do organizatorów. W konkursie wzięło udział 17 uczniów. Spośród nadesłanych prac przyznano następujące miejsca:
I miejsce Zofia Drapała - kl. 3 b
II miejsce Michał Zawadzki - kl. 3 a
Alicja Sokół - kl. 3 d
III miejsce Nadia Ceniuk - kl. 3 b
Amelia Bujko- kl. 3 c
Dziękujemy za udział w konkursie i życzymy wesołych i zdrowych świąt wielkanocnych - Violetta Jabłońska i Małgorzata Szabłowska

talentZaczynamy nasz szkolny Pokaz Talentów.

Każdego dnia zaprezentujemy nadesłane prace naszych zdolnych uczniów.

 Cieszy nas Wasza aktywność, a przede wszystkim uśmiech na twarzy.

 

 

 

 


Kto chciałby się zmierzyć z Piotrem w układaniu kostki rubika na czas? Piotr Maciulewicz z klasy 8 a zaprezentuje film z rekordowym ułożeniem kostki. Zobaczcie sami ???


Wszyscy znamy film Piraci z Karaibów. Bartek Skórnóg z klasy 6b postanowił rozszyfrować, a następnie zagrać na pianinie ? najpopularniejszy utwór z tego kultowego filmu. Zapraszamy do obejrzenia ?️


Emilia Szyszkowska jest uczennicą klasy 2a. Zaprezentuje nam prace graficzne, które wykonała w programie Paint 3D. Emilia jest kreatywną i otwartą dziewczynką. Chętnie nauczy wszystkich jak sprawnie wykorzystywać narzędzia tego programu ?


Dziś zapraszamy na kulinarną ??? przygodę z Hanią Barczak z kl. III B.
Podczas takich filmików człowiek robi się głodny ???


 Pasją Nikoli Letkiewicz z kl. II B jest taniec?? Dziś jedyny i niepowtarzalny występ Nikoli, zapraszamy ?


Aleksandra Kulesza z kl. VIII B zaprezentuje jazdę konną ???, a konkretnie skoki przez przeszkody. Cóż za technika! ???


 Tak pisze o sobie wspaniałą projektantka i malarka ??️ Nadia Stabryła - Pękała:
Jestem uczennicą klasy 2 d, moją pasją jest rysowanie, a najbardziej lubię malować moje lalki lol, które kolekcjonuję.


Wspaniały koncert ?? Amelki Sawczuk i Julki Stankiewicz z kl. I B. Wokalistki zadedykowały swój występ wychowawczyni Pani Marzenie Pstrak ???, która nauczyła je tej piosenki. Zapraszamy!


 Poniżej prezentujemy niezwykły talent malarski ?️? Lidii Ciołek z kl. VII E.
Lidka maluje przede wszystkim akwarelami w kredce na płótnie, chętnie sięga także po mazaki, pastele i farby.


Dziś swój talent malarski ?️? zaprezentuje Aleksandra Durka z kl. VI H.
Przepiękne rysunki w niepowtarzalnej aranżacji można podziwiać poniżej ?


Odwaga i zwinność to cechy Wojtka Uszyłło z klasy 4b, który prezentuje swój talent na hulajnodze wyczynowej. Uczeń wykonuje skomplikowany trik, wymagający nie lada umiejętności. Popatrzcie sami.


Amelia Dąbrowska z klasy 6 g zaprezentuje swój talent, układając w zawrotnym tempie kostkę Rubika. Cóż za sprawność i szybkość.


Swój talent plastyczny zaprezentuje również nasza młoda artystka: Oliwka Majek z klasy 2a. Z pewnością pomysłowości i kreatywności jej nie brakuje.


Natalia Majek z klasy 8b to kolejna młoda artystka. Swoje prace najchętniej wykonuje kredkami, często też szkicuje ołówkiem. Czyż nie wyglądają realistycznie?


 Swój talent recytatorski ? zaprezentuje dziś Zuzanna Wójtowicz z kl. IV d. Cóż za dykcja i interpretacja ? Posłuchajcie utworu "Żuraw i czapla" w wykonaniu Zuzi.


Cieszymy się, że nasz konkurs cieszył się tak dużym zainteresowaniem. Tym razem zobaczymy taneczną odsłonę Wiktorii Kamińskiej z klasy 6 f ?


Wiktor Wojtkowski z klasy 1c to dobrze zapowiadający się kompozytor. Zaprezentuje na keyboardzie melodię, której jest autorem. To człowiek orkiestra. Nie tylko gra i komponuje, ale także beatboxuje ???
Jak już wrócimy do normalności i zaczną się dyskoteki szkolne, może zostanie dj-em szkolnym ?


Dziś zaprezentuje się wirtuoz, a raczej wirtuozka klawiszowa Dorota Metka z klasy III B. Dorotka jest samoukiem i zachwyca przepiękną grą na instrumentach klawiszowych.


W naszej Szkole spora grupa dzieci wykazuje się zdolnościami artystycznymi. Wielu z nich pasjonuje się rysunkiem, grafiką. Przed Wami prezentacja prac uczniów:
Wiktora Jankowskiego 2a, Joanny Kowalskiej 4c, Pauliny Salkiewicz 5b, Malwiny Asanowicz 5b oraz Magdaleny Skrzypek 6e.
Nasi młodzi artyści stworzyli prace niepowtarzalne i niezwykle kolorowe. Podczas ich tworzenia wykorzystali różnorodne techniki plastyczne, tj. rysunek kredkami, farbami , prace graficzne czy lepienie z plasteliny. Każdy z uczestników wykazał się kreatywnością, pomysłowością i starannością, która jest na wysokim poziomie. Z pewnością można tu zauważyć zdolności twórcze uczniów, bogatą wyobraźnię i wrażliwość estetyczną.


Przed Wami kolejna mała artystka: Zuzanna Gąsewicz z klasy 3d, która zaprezentuje swoje prace plastyczne wykonane farbami.


W malutkiej Malwince Ambroch z klasy 2 a drzemie ogromna dusza artystyczna. Prace malarskie zaprezentowała w swojej prezentacji.
Popatrzcie ??️


? Kiedy nie macie pomysłu na słodką przekąskę, a chętnie zjedlibyście coś zdrowego, a zarazem pysznego to skorzystajcie z przepisu Igi Kornak z klasy 3 b. Palce lizać ?
Mniam, mniam... pyszna jest ta praca konkursowa ?


A przed nami prawdziwa dawka humoru ?, w wykonaniu przyszłego kabareciarza Wiktora Smolak, ucznia klasy 6g.


W kolejnym występie zaprezentuje się Wiktoria Ostrowska, uczennica klasy 2a. Nasza młodziutka wokalista zaśpiewa piosenkę "Tamta dziewczyna" z repertuaru Sylwii Grzeszczak
???


Olaf Adryka chodzi dopiero do drugiej klasy, a już potrafi pięknie grać na keyboardzie, czytając melodię z nut ???

Brawo ?

W myśl zasady, że trening czyni mistrzem Jakub Buńko z klasy 3 d pokazuje nam jak wytrwałość i systematyczna praca pomagają w sprawnym układaniu różnych kostek Rubika ?

Film 1   Film 2


Czyżby rosła nam mistrzyni cukiernictwa?
Wraz z Kingą Chełkowską, uczennicą klasy 5 b przenieśmy się w świat deserów, przepysznych wypieków ciasteczek, ciast i tortów ???? Mnia, mniam.... ?


Tym razem w naszym szkolnym, internetowym pokazie talentów muzyczny występ Jana Słowikowskiego z klasy 3 d w utworze SCORPIONS "WIND OF CHANGE"


O swoich sportowych zainteresowaniach opowie nam sama Wiktoria Bełbot z klasy 3 c, udawadniając, że sport to nie tylko zdrowie, ale także możliwość dążenia do wyznaczonych celów i pokonywania własnych słabości. A najważniejsza sprawa to dobra zabawa ?????


Piotr Kraska to uczeń klasy 5b.
W wolnej chwili lubi rysować i konstruować budowle z klocków Lego.
Na konkurs wysłał swoje prace:
1. Rysynek pt. "Postacie z bajek"
2. Budowlę z klocków Lego pt. "Wyspa piratów".
Zapraszamy do obejrzenia ?

często3 2Dnia ósmego marca 2021r. o godzinie 8.50 połączyliśmy się online z Muzeum Monet i Medali Jana Pawła II w Częstochowie. Wycieczkę zorganizowała nasza wychowawczyni, a opowiadali o zbiorach pani Katarzyna Warońska i dyrektor muzeum pan Krzysztof Witkowski.

Na początku pan Krzysztof przywitał się z nami i złożył życzenia wszystkim paniom z okazji Dnia Kobiet. Zwiedzanie muzeum rozpoczęliśmy od obejrzenia figury Jana Pawła II naturalnych rozmiarów. Dyrektor przedstawił nam krótką biografię papieża. Następnie zobaczyliśmy replikę pierścienia papieskiego z XIII wieku. Była na nim wyryta ryba - symbol chrześcijaństwa. Widzieliśmy też Kryształową Księgę z napisem ,,Otwórzcie drzwi Chrystusowi” oraz 26 medali annualnych upamiętniających ważne wydarzenia z pontyfikatu. Później obejrzeliśmy 300 medali z wizerunkami wyniesionych na ołtarze, które zostały ułożone w serce. Potem przyjrzeliśmy się replice pastorału ważącemu ponad 4 kg. Dowiedzieliśmy się, że papież napisał 14 encyklik. Dokładnie obejrzeliśmy jedną z nich - ,,Wiarę i rozum”.
Na zakończenie podziękowaliśmy sobie wzajemnie za spotkanie, a pani Kasia i pan Krzysztof zaprosili nas do siebie po okresie pandemii, by zwiedzić muzeum na żywo.
Wycieczka bardzo nam się podobała.galeria
Uczniowie klasy 6b

Nagrodzone miejscaWyniki konkursów z okazji Dnia Wody:

a) Test wiedzy:
I miejsce - Katarzyna Lewierowska (8c)
II miejsce - Julia Bogucka (8a), Lidia Ciołek (7e), Natalia Duda (8b), Oliwier Stabryła-Pękała (7e)
III miejsce - Szymon Łaszczuk (7e), Pola Sudnik (7b)

b) Konkurs fotograficzny
I miejsce - Aleksandra Dyduch (7b)
II miejsce- Pola Jurgielewicz (8c), Lena Cituk (7a)
III miejsce- Marietta Matelak (7e), Natalia Majek (8b)

Wyróżnienia: Aleksandra Kulesza (8b), Oliwier Stabryła-Pękała (7e), Oliwia Winiarz (7c)

Dziękujemy za udział w konkursie i gratulujemy!

polskiiMarcin Michalik to polonista z Mielca, który w ramach projektu ,,Zaproś mnie na swoją lekcję", na zaproszenie wychowawczyni 6b - pani Justyny Kozłowskiej, opowiedział o swojej małej ojczyźnie. Dowiedzieliśmy się, że Mielec powinniśmy kojarzyć przede wszystkim z lotnictwem - pomniki samolotów stoją na początku i końcu miasta, a motto miejskie brzmi: ,,Tu rozwijają się skrzydła". To tu w PZL powstają stalowe ptaki nazywane Black Hawk. Ale w Mielcu powstają także lody ,,Zielonej Budki", produkuje się meble ,,Black, red, white" oraz klocki ,,Cobi". Już wiemy, jak rozpoznać mielczanina - często pyta: ,,A czego tak"? Poza tym poznaliśmy parę słów gwarowych, np. przycyndolić znaczy uderzyć, grysik to kasza, szkut- dziecko, a paryja - kałuża. Wiemy też, co spożywają na Podkarpaciu - jedzą proziaki, popijając skokiem z barana (tak nazywają jeżyny). Pan Marcin pokazał nam również dawną izbę mieszkalną i oprowadził po rynku w Kolbuszowej, którego broni krokodyl. No i dowiedzieliśmy się, co robią szkuty w paryji. A Ty się domyślasz? galeria

wodaDnia 22.03 obchodzimy Światowy Dzień Wody. Święto to powołane zostało w czasie konferencji Szczyt Ziemi 1992 w Rio de Janeiro. Powodem był fakt, że ponad miliard ludzi na świecie cierpi z powodu braku dostępu do czystej wody pitnej, najgorsza sytuacja jest w Afryce oraz niektórych krajach Azji. Ideą obchodów Dnia Wody jest więc "uświadomienie państwom członkowskim wpływu prawidłowej gospodarki wodnej na ich kondycję gospodarczą i społeczną".
Corocznie Dzień Wody ma inny temat przewodni, w tym roku hasło brzmi "docenianie wody".

Zapraszamy do obejrzenia prezentacji: Światowy Dzień Wody

W związku z obchodami tego święta w naszej szkole, 22.03 odbyły się dwa konkursy. Konkurs fotograficzny, podczas którego uczniowie mogli wykazać się kreatywnością, fotografując wybrane przez siebie zjawisko fizyczne oraz konkurs wiedzy na temat właściwości fizyko-chemicznych i zjawisk związanych z wodą.

Wyniki konkursów podamy w najbliższym czasie.

Nauczycielom została również wysłana prezentacja, będąca propozycją do przeprowadzenia lekcji wychowawczej, zwiększającej świadomość uczniów w temacie zasobów i dostępności wody pitnej na świecie i w Polsce.

Biller Weronika 8DO konkursie " Z książką mi do twarzy" słów kilka
W ramach Dnia Języka Ojczystego (21 lutego) został ogłoszony konkurs fotograficzny promujący czytelnictwo. Czas na małe podsumowanie.
W zmaganiach wzięło udział 14 osób. Najliczniejszą grupę reprezentantów wystawili szóstoklasiści. Okazuje się, że bardzo lubicie czytać na świeżym powietrzu i nawet mroźna aura wam w tym nie przeszkadza. Lekturą dzielicie się ze swoimi zwierzakami. Chętnie sięgacie po klasykę, jak ,,Ania z Zielonego Wzgórza", oraz fantasy - zauważaliśmy ,,Hobbita" i ,,Harrego Pottera", a także kryminały. Są tacy, którzy nie potrafią oderwać się od książki nawet podczas śniadania. Inni czytają w konspiracji - pod kocem, z latarką.
Jury trudno było wybrać najciekawsze zdjęcie. Wyróżnione fotografie przyciągnęły uwagę komisji konkursowej pomysłowością i wyrażeniem emocji.
Laureaci to:
I. miejsce Łucja Suchocka, kl. 6b
II. miejsce Amelia Dąbrowska, kl. 6g
III. miejsce Aleksandra Kulesza, kl. 8bgaleria

komunikat

Od 15.03.2021 roku w szkole na poziomie klas I-III uruchomione zostaje nauczanie hybrydowe. Poniżej mają Państwo przedstawiony plan na najbliższe dwa tygodnie nauki.

 

 

 

 

 

ROZKŁAD KLAS I –III 15-19.03.2021

1 a – B 107

2 a   - zdalne

3 a – B 206

1 b – B 103

2 b – zdalne

3 b – B 208

1 c – B 105 / B 102

2c- zdalne

3 c - zdalne

 

2 d - zdalne

3 d - zdalne

 

ROZKŁAD KLAS I –III 22-26.03.2021

1 a – zdalne

2a - B 105/B 102

3 a - zdalne

1 b – zdalne

2 b - B 104

3 b - zdalne

1 c – zdalne

2 c – D 16

3 c – B 204

 

2 d – B 9

3 d – B 7

PODZIĘKOWANIEPodczas lekcji języka polskiego uczniowie klasy 6B gościli Panią Arletę Kwaśniewską – ambasadorkę aplikacji WAKELET, która w ramach ogólnopolskiego projektu ,,Zaproś mnie na swoją lekcję" pokazała uczniom ogromne możliwości i zastosowanie tej aplikacji nie tylko w szkole.
Dowiedzieliśmy się, jak się zarejestrować, zalogować, czym są kolekcje w WAKELET oraz jak – krok po kroku – je tworzyć, by uzyskać prezentacje, które można także edytować. Poznaliśmy również możliwości wykorzystania tego narzędzia podczas lekcji, indywidualnie, do celów prywatnych oraz do współpracy z innymi.
Na pewno będziemy korzystać z WAKELETA i wypróbujemy teorię w praktyce już niebawem na zajęciach języka polskiego.galeria

orbita

 

Z okazji Dnia Kobiet składamy najserdeczniejsze życzenia dużo zdrowia, szczęścia, wszelkiej pomyślności, uśmiechu, samych słonecznych dni, spełnienia najskrytszych marzeń.

Wszystkim Paniom ze Szkoły Podstawowej nr 7 życzymy dużo radości- Samorząd Uczniowski oraz Duzi i Mali Panowie ;) ?

halas   Hałas Vb Malwina Asanowicz  Hałas Vb Patryk Wojewnik  prezentacjaHałas Vb M ChodanHAŁAS 7a IMG20210309132841  IMG 20210325 153853

 https://liblink.pl/sNueuLYnbM

Pomysły klasy VIb odnośnie projektu o hałasie.
1. Mój pomysł na walkę z hałasem to dłuższe przerwy.
Dlaczego?
- Uczniowie, gdy są 5-cio minutowe przerwy chcą jak najszybciej przedostać się do wyznaczonej sali, przez to mogą powodować ,,korkii przepychanki, starsi uczniowie denerwując się mówią coraz głośniej i robi się straszliwe zamieszanie, w skutek tego jest coraz głośniej, a hałasu chcemy uniknąć.
- Gdy są krótsze przerwy, uczniowie nie mogą wychodzić na dwór, ponieważ się spóźnią na następną lekcję. W szkole robi się gwar, bo robi się więcej uczniów. Jeżeli będą dłuższe przerwy uczniowie będą mogli wychodzić na podwórko, a tym samym będzie mniej osób w szkole i mniejszy hałas.
- Podczas krótkich przerw uczniowie, którzy chodzą na obiady, spieszą się do ustawienia w kolejce i biegając robią większy hałas. Gdy będą dłuższe przerwy, uczniowie będą mogli chodzić na obiady, bez zmartwienia, że nie zdążą spokojnie zjeść obiadu.
2. Mój pomysł na zmniejszenie hałasu w szkole jest taki by uczniowie na przerwach mogli zostać w klasach.
3. Można zrobić różne strefy na korytarzach w szkole. W tych strefach byłyby przygotowane przedmioty do spędzania wolnego czasu, np. kącik gier planszowych, kącik gimnastyczny, kącik dyskusyjny o różnych tematach, kącik teatralny, czytelniczy i tak dalej.

socjoW pierwszym semestrze, nasza Szkoła nawiązała współpracę z giżyckim Centrum Profilaktyki Uzależnień i Integracji Społecznej. Efektem tego były zorganizowane zajęcia pozalekcyjne, skierowane do dzieci i młodzieży w zakresie profilaktyki uzależnień od środków psychoaktywnych. Głównym celem było: zwiększenie poziomu wiedzy na temat problemów związanych z używaniem środków psychoaktywnych i możliwości zapobiegania zjawisku oraz poinformowanie o szkodliwości środków i substancji, których używanie może prowadzić do narkomanii. Ze względu na pandemię wirusa, większość zajęć odbyła się w sposób zdalny. Podczas spotkań uczniowie nauczyli się rozpoznawać i nazywać emocje oraz odpowiednio reagować w sytuacjach konfliktów z rówieśnikami. Dowiedzieli się, jak radzić sobie z agresją oraz poznali sposoby rozładowywania złości. Zapoznali się także z nowym zagadnieniem, jakim są mediacje i negocjacje. Zrozumieli, czym jest uzależnienie od substancji psychoaktywnych, alkoholu, nikotyny oraz ich skutkach. Ponadto nauczyli się asertywności, czyli sztuki kulturalnego odmawiania w sytuacjach nacisku grupowego. Skoncentrowali się na rozwijaniu mocnych stron swojej osobowości, podnoszeniu samooceny i wiary we własne możliwości. Na zakończenie zajęć, każdy z uczestników otrzymał wyróżnienie w postaci dyplomu oraz upominków wręczonych przez dyrektor Centrum Profilaktyki- Ewę Ostrowską.
(Na spotkaniu nie wszyscy uczniowie mogli być obecni, dlatego też nagrody zostaną przekazane przez wychowawcę, kiedy wrócimy do szkoły.)

zolnierze wykleciŻołnierze wyklęci, żołnierze niezłomni, polskie powojenne podziemie niepodległościowe i antykomunistyczne.
Niniejsze prezentacje opracowane zostały przez uczniów kl. VIII:
1. Leszczyński Kajetan VIIIE
2. Jaroniec Szymon VIIIE

KIM BYLI CI ŻOŁNIERZE:
Byli patriotami, a spędzili najlepsze lata życia w polskich więzieniach, torturowani i poniżani. Żołnierze Wyklęci, Żołnierze Niezłomni. Zapłacili za swoje przywiązanie do ojczyzny najwyższą cenę. Byli to żołnierze podziemia niepodległościowego, wywodzący się z Armii Krajowej i Narodowych Sił Zbrojnych, którzy od roku 1944 walczyli z wojskami sowieckimi i komunistycznym aparatem terroru o niepodległą Polskę, wierni złożonej przysiędze.

Ponadto zachęcamy do obejrzenia filmów: https://ipn.gov.pl/pl/aktualnosci/66289,Zolnierze-Niezlomni-Zolnierze-Wykleci-cykl-etiud-filmowych.html

CZEŚĆ I WIECZNA CHWAŁA BOHATEROM